Het nut van een middagdutje

Sommige mensen zweren erbij: een middagdutje op het werk als de concentratie je in de steek laat. Maar is het ook nuttig?

Ja, stelt neurowetenschapper Ysbrand van der Werf, voorzitter van de Nederlandse vereniging voor Slaap-Waak Onderzoek (NSWO) en auteur van het boek Iedereen Slaapt. Volgens hem kunnen mensen zich beter concentreren na een kort middagdutje. Ook werkt de slaap om aangeleerde dingen in het geheugen op te slaan.

Hoewel volgens Van der Werf nog meer onderzoek nodig is, lijkt het erop dat een dutje van 25 minuten effect kan hebben. Dat is een periode van lichte slaap waarin je een beetje slaapt en een beetje uitrust. Is het korter, dan doezel je wat en dat is niet genoeg. Is het langer, dan kom je in een diepe slaap en word je groggy wakker. Of je moet één volledige slaapcyclus van 90 minuten afmaken.

Maar een middagdutje is alleen aan te raden voor mensen zonder slaapproblemen. Mensen die slecht slapen, doen er volgens Van der Werf beter aan hun slaap op te sparen voor een goede nachtrust. Een powernap op kantoor is dus aan te raden voor mensen die er behoefte aan hebben, goed slapen en er 25 of 90 minuten voor kunnen uittrekken. (Bron: AD.nl. Beeld: Breda-en-alles-daaromheen.)