Het nieuwe jaar voor de retailer

zonsondergang

Retailers kunnen een groei van ongeveer 2% verwachten in 2019 en 2020, meldt ABN AMRO. Deze groei is lager dan in 2018, toen de omzet in de detailhandel nog met 3% groeide

De verwachte daling is terug te zien in het afnemende consumentenvertrouwen van de afgelopen vijf maanden. Voor 2019 wordt verwacht dat het inkomen van huishoudens en de consumptie minder snel zal toenemen. 

De daling van het consumentenvertrouwen is mogelijk te wijten aan een aantal internationale gebeurtenissen. Zoals de naderende Brexit en het handelsconflict tussen de VS en China. Ook het vooruitzicht van een tragere economische groei in Nederland wordt als mogelijke reden genoemd. 

Bovendien wordt het tekort aan personeel in de retail-sector steeds vaker als een probleem gezien. In het vierde kwartaal van 2018 ziet 16% van de detailhandelaren het tekort aan personeel als belemmering. Een jaar eerder was dit nog 6%. 

Het ING voorspelde net als de ABN AMRO dat de omzetgroei in de detailhandel in dit nieuwe jaar zal afzwakken. Zij verwachten echter een omzetgroei van 2,5% 

Thema's
Lees ook
Meer omzet

Meer omzet

De omzet van de detailhandel is in november flink toegenomen in vergelijking met die van een jaar eerder, meldt het CBS. In de non-foodsector steeg de omzet met bijna 4%. Online is er bijna 20% meer omgezet. Webwinkels draaiden gemiddeld 12% meer omzet. De online omzet van winkels waarbij internetverkoop een nevenactiviteit is steeg met ruim 33%. De...

Private label voor Flinders

Private label voor Flinders

Flinders lanceert dit jaar een private label. Zo wil Flinders de focus leggen op het ontwikkelen van een eigen identiteit. Het label zal vooral uit exclusieve meubels en gelimiteerde edities van samenwerkende designlabels bestaan. Deze producten zullen samen met de leveranciers in beperkte oplage geproduceerd worden. 'Hiermee kunnen we een Flinders...

Consumentenvertrouwen omlaag

Consumentenvertrouwen omlaag

Consumenten zijn in december 2018 voor de vijfde maand op rij minder positief dan een maand eerder, meldt het CBS. Men is vooral minder positief over het economisch klimaat en de koopbereidheid is lager. Dit gemiddelde bevindt zich nog wel ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar.  Daarnaast lijkt ook de groei in het aantal consumentenbestedingen...