Opmerkelijk

Lef kun je haar niet ontzeggen. Ze doet ferme uitspraken. Jorien Huigen richtte een eigen merk bedtextiel op (JOARZ), want volgens haar is saaiheid schering en inslag als het om deze productgroep gaat.

In het Algemeen Dagblad van 13 juni jl. zegt Huigen onder meer: “Ik kwam er achter dat slechts een handjevol producenten de markt domineert. Die leggen de focus vooral op hoe het beddengoed eruitziet: een mooie print of het merkje dat er op staat. Terwijl het wat mij betreft zou moeten gaan om kwaliteit.”

Volgens haar is het onmogelijk om voor 20 euro onder goede milieu- en arbeidsomstandigheden een dekbedovertrek te maken. Op de vraag van de journalist waarom Huigen zélf met bedtextiel aan de slag is gegaan, antwoordt ze: “Ik heb een inkoopachtergrond en wist daardoor van de marges op beddengoed. Die zijn absurd hoog. Soms gaat de prijs wel tien, vijftien keer over de kop.”

En, schrikken bestaande marktspelers van haar? “Dat vraag ik me af, ik ben natuurlijk maar een kleine speler. Maar de producenten hebben wel door dat er reuring is op de markt. Het ging decennialang op dezelfde manier; nu zijn er toch wat zaken aan het verschuiven. Maar bang? Ik denk eerder dat ze juist de samenwerking opzoeken. Ik sluit niet uit dat ik zelf ooit onderdeel word van zo’n grote producent. […] Ik snap best dat ze zo opereren; zo gaat het gewoon al jaren en het was succesvol tot nu toe. Mijn doel is om de mensen beter over de kwaliteit van beddengoed te informeren. Als ik daar de schaalvoordelen en het netwerk van een grote producent voor kan gebruiken, graag.”

Tags: